Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków

Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków

Rozstrzygnięto konkurs na pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r.

opublikowano: Czwartek, Luty 27, 2020 - 15:16, jkowalik

Rozstrzygnięto konkurs na pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 r.


Najwyżej oceniono pracę autorstwa Nizio Design International Mirosław Nizio, Warszawa. Praca ta otrzymała pierwszą nagrodę w kwocie 50 000 zł brutto oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na uszczegółowienie pracy konkursowej.

Pracę uznano za najlepszą ze względu na wartości artystyczne i czytelność ideową symbolicznego przekazu. Zaproponowana forma upamiętnienia umiejętnie podkreśla cywilizacyjną a nie tylko militarną rolę Bitwy Warszawskiej. Wertykalny gnomon w połączeniu z koncentryczną formą platformy dla elementów wodnych dobrze wpisują się w kontekst placu, w którego gwiaździstej formie zaakcentowana jest jednocześnie osiowość. Prosta forma obelisku dzięki skręceniu zyskuje nowe możliwości interpretacji i oddaje powagę zwycięstwa. Historyczny triumf znajduje swoje widoczne miejsce w panoramie miasta. Zakomponowana woda i zieleń tworzą przy tym przyjazną przestrzeń miejską, gdzie po prostu chce się chodzić. Koncepcja jest otwarta na nowe możliwości i uzupełnienia funkcji.

 

Drugą nagrodę w wysokości 40 000 zł brutto otrzymała praca autorstwa Karola Badyny, Kraków.

Uwagę sądu konkursowego zwróciła wyważona i niezwykle umiejętnie wpisana w kontekst kommemoratywna forma pomnika oraz wysoka wartość edukacyjna. Półokrągłe ściany tworzące rodzaj rotundy, otwierającej się w poprzek historycznej osi umożliwiły wytworzenie intymnej przestrzeni sprzyjającej kontemplacji. Prosty kształt oddziałuje na odbiorcę nie tylko jako symbol sam w sobie, ale też stanowi tło dla rozbudowanej narracji. Doceniając subtelność przekazu jury zwróciło uwagę, że zaproponowana forma przywraca pamięci wydarzenie historyczne, pomijając istotny dla przekazu element zwycięstwa. Sąd konkursowy bardzo wysoko ocenił wartość artystyczną i ideową podstawowego centralnego elementu założenia, pozostałe elementy uzupełniające założenie uznając za niepotrzebne.

 

Sąd konkursowy nie przyznał trzeciej nagrody.

 

Wyróżnienia I stopnia

Wyróżnienie oraz nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 zł brutto przyznano pracy konkursowej autorstwa

Marcina Kwietowicza, Tomasza Górnickiego, współpraca autorska: Filip Pawłowski, Konrad Żaglewski,

współpraca: Marta Buchner, Marta Wiśniewska, Warszawa.

Praca została wyróżniona za zastosowanie autorskiej rzeźbiarskiej formy odwołującej się do formy sztandaru. Jury zwróciło uwagę na warsztat autora wyrażony w wysmakowanym podaniu i wypracowanej koncepcji zagospodarowania terenu.

 

Wyróżnienie oraz nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 zł brutto przyznano pracy konkursowej autorstwa Tomasza Birezowskiego, Piotra Dynowskiego i Mateusza Trojanowskiego, Warszawa

Sąd konkursowy docenił współczesne w formie nawiązanie do klasycznej formy triumfalnej bramy. Za dyskusyjne uznano jednak scenograficzną jednowymiarowość oraz silną osiowość niedopasowaną do wielokierunkowej ekspozycji, a także ubogą a treść przestrzeń publiczną wokół.

 

Wyróżnienia honorowe

Jury postanowiło wyróżnić pracę Autorskiej Pracowni Projektowej 2 arch. Barbara Getter, Getter Barbara, Getter Andrzej, Kraków Nawiązanie do tradycji osadzonej w szerokorozumianej historii oręża polskiego przy charakterystycznym dla lat 20/30. monumentalizmie pozwoliło uzyskać formę syntetyczną, a przy tym wyrazistą i zrozumiałą dla odbiorcy.

 

Jury przyznało wyróżnienie pracy autorstwa Pawła Nowickiego i Macieja Walczyny, Warszawa, która proponuje upamiętnienie w formie skupiska częściowo zawieszonych w powietrzu nad symbolicznym przejściem/bramą lanc. Pozornie sprzeczna z prawami fizyki forma nawiązuje do nieoczekiwanego, a dla wielu wręcz niemożliwego, zwycięstwa.

 

Zapraszamy do dyskusji pokonkursowej we wtorek, 3 marca o godzinie 18:00 do pawilonu ZODIAK oraz na wystawę projektów.

 

Wiecej informacji na:

 

https://www.facebook.com/events/242724883410402/