Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków

Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków

Konopnickiej 3 – dom filmowego Bodo

opublikowano: Piątek, Lipiec 17, 2020 - 08:44, mlan

Dotacja miasta, przyznana na remont elewacji kamienicy przy ul. Marii Konopnickiej 3, pozwoliła na przywrócenie modernistycznego wykończenia fasady.

fot. Kamienica przy ul. M.Konopnickiej 3 po remoncie. Fot. BSKZ

Kwota dotacji m.st Warszawy udzielonej w 2020 r. na remont elewacji kamienicy to 74 000 zł, co stanowi 40,5 % całości kosztów prac.

 

Luksusowa kamienica w prestiżowej części miasta

 

Ulica Marii Konopnickiej była pod koniec lat dwudziestych XX wieku nowo wytyczoną przecznicą ulicy F. Nulla. Wielki kryzys zahamował inwestycje na położonych przy niej bardzo atrakcyjnych działkach. Jednak pod koniec lat 30. ulicę, przebiegającą niedaleko Sejmu oraz ziemiańskich willi na skarpie wiślanej, zaczęły zapełniać luksusowe domy zasiedlane przez bogate firmy i majętnych właścicieli.

 

Kamienica pod nr 3 została zaprojektowana przez architektów Jerzego Gelbarda i Romana Sigalina, którzy w dwudziestoleciu wspólnie prowadzili biuro architektoniczne i byli autorami serii luksusowych kamienic o charakterystycznych wykuszowych fasadach. Obaj zginęli podczas wojny - Gelbardar na Majdanku, Sigalin w Katyniu.

 

Kamienicę przy Konopnickiej, powstałą dla spółki Steinhagen i Saenger, do której należały fabryki papieru i celulozy ukończono w 1937 r.

Fasada modernistycznej czteropiętrowej kamienicy z dwoma wykuszami i centralnie usytuowaną bramą, została wykończona okładziną z piaskowca szydłowieckiego. Dom w stylu luksusowego funkcjonalizmu mieścił cztero- i pięciopokojowe mieszkania, do których prowadziła elegancka klatka schodowa.
Podczas powstania warszawskiego dom znalazł się w rejonie ciężkich walk prowadzonych przez batalion AK „Miłosz”. Elewacja kamienicy bardzo ucierpiała od obstrzału. Piaskowcowe płyty zostały roztrzaskane pociskami.

 

Powojenne renowacje

 

W 1967 roku wykonano renowację fasady, zbito przedwojenną okładzinę i położono nowe piaskowcowe płyty. Prace wykonano z błędami technologicznymi - nie uszczelniono tarasów i obróbek blacharskich na ostatniej kondygnacji. Ciągła ingerencja wody w tych miejscach oraz warunki atmosferyczne z biegiem lat spowodowały odspojenie płyt od ściany.

 

Przywrócić piękno modernizmu

 

Wspólnota mieszkaniowa oceniając skalę uszkodzeń, a także nawarstwiające się przez ponad pół wieku zabrudzenia fasady, podjęła starania o dotację m.st. Warszawy na remont elewacji.
Zakończony właśnie remont miał na celu naprawę i rekonstrukcję okładziny piaskowcowej. Konieczny okazał się demontaż ponad 70 płyt oraz 19 detali architektonicznych i parapetów. Płyty zostały ponownie przymocowane, w kilku przypadkach ich zły stan zachowania spowodował wymianę na nowe. Cała elewacja budynku została wyczyszczona.

 

Scenografia do filmu

 

Nieparzysta pierzeja ul. Konopnickiej z powstałymi tam w latach 30. domami, to przykład tak modnego w tamtym czasie modernizmu. Architektura budynku pod nr 3, a zwłaszcza oryginalna, zachowana w całości klatka schodowa w stylu luksusowego funkcjonalizmu, stały się scenerią dla powstałego w 2015 r. serialu telewizyjnego o sławnym przedwojennym aktorze Eugeniuszu Bodo.